Tuesday, December 4, 2012

Pendarahan Semasa Kehamilan...

0

Assalamualikum w.b.t.

Ape khabar semua...hope semua sihat2 dan ceria2 selalu yer...Alhamdulillah dua orang princess mama ni pun sihat dan ceria selalu...mama macam mane??? alhamdulillah sihat dan masih boleh bekerja tapi hati risau skit...dh lebih dua minggu still lg ade bleeding...hope tiada ape yang berlaku...

Memang waktu awal mama ingat period biasa..tapi dah nak lebih dua minggu ni jd masalah pulak nak solat...babah ajak jumpa doktor tapi mama rasa bimbang pula..ntah tak tau kenapa tetiba rasa takut nak jumpa doktor...

So untuk menjawab pasal bleeding tu haid atau tidak..mama terus mengoogle..dan mama jumpa artikel dari seorang ustaz mengenai darah mengikut Al-Quran dan As-Sunnah...

http://www.hafizfirdaus.com/ebook/DarahWanita/lima.htm



Balik umah jer happy bila tengok dua beradik ni...memang dah rapat sangat dia orang, tak leh berpisah..tak der sorang mesti cari...happy mama tengok kamu berdua :-) hilang skit rasa risau tapi bila msk toilet tgk ade bleeding lg..mmmm hati jd tak menentu...

Masuk opis jer terus mengoogle lagi tentang masalah yang dihadapi...dan yang mama jumpa kat satu blog ni sangat menarik kupasannya...

Banyak sebab kenapa wanita mengalami pendarahan faraj semasa hamil. Ia mungkin pendarahan ringan pada awal trimester pertama kemudian pendarahan tersebut berhenti dengan sendirinya, tetapi ada juga wanita yang mengalami pendarahan sekali sekala sahaja. Ada juga yang mengalami pendarahan teruk dan mengejut.
Sebab-sebab utama berlaku pendarahan:
  1. Pendarahan Implantasi

    Dianggarkan 25% daripada wanita mengalami pendarahan semasa trimester pertama. Salah satu sebab pendarahan ini ialah pendarahan implantasi.

    Apa itu pendarahan implantasi?
    Pendarahan implantasi selalunya tidak sebanyak darah haid dan kebanyakkannya berwarna coklat atau merah jambu. Ia berlaku apabila telur yang sudahpun bersenyawa dengan sperma bergerak kerahim dan cuba membenamkan dirinya kedalam dinding rahim. Proses ini dinamakan implantasi.

    Pendarahan berlaku semasa proses implantasi ini. Yang membezakannya dengan darah haid ialah, jumlah darah yang keluar adalah sedikit dan terhad pada 1-3 hari sahaja.

    Bilakan implantasi selalu terjadi?
    Ia selalunya berlaku 5-12 hari dari tarikh ovulasi, masa yang sama, anda sepatutnya datang haid.
  2. Keguguran

    Pendarahan semasa awal hamil tidak semestinya anda akan gugur kerana 50% daripada wanita hamil yang mengalami pendarahan tidak mengalami keguguran. Keguguran boleh berlaku pada bila-bila masa pada 12 minggu pertama dan berlaku pada 15-20% kehamilan. Sekiranya anda merasa yang terdapat tisu seperti daging keluar dari faraj, bawa tisu tersebut ke klinik supaya doktor boleh memeriksanya. Kebanyakkan keguguran tidak dapat dielakkan. Ia adalah cara badan untuk mencegah daripada mengandung janin yang tidak normal. Keguguran tiada kaitan dengan cara hidup yang aktif dan tiada bukti yang senaman atau seks boleh menyebabkan keguguran.
  3. Hamil di luar rahim (Ectopic Pregnancy)

    Sebab lain yang boleh menyebabkan pendarahan ialah kehamilan diluar rahim. Sekiranya ia berlaku pada salur fallopian, ia mungkin akan pecah dan boleh membahayakan nyawa. Ini berlaku pada 1 dalam 60 kehamilan
  4. Kandungan Anggur

    Sebab lain yang boleh menyebabkan pendarahaan ialah mengandung anggur. Ia disebabkan oleh ketumbuhan tisu tidak normal hasil dari persenyawan yang membesar dengan cepat didalam rahim. Tiada janin didalam kehamilan ini.
  5. Ketumbuhan pada pangkal Rahim

    Kanser pangkal rahim atau polip juga boleh menyebabkan pendarahan. Pemeriksaan faraj akan dapat memberikan diagnosa pada masalah ini.
  6. Placental Abruption

    Uri mungkin akan merekah dari dinding rahim sebelum atau semasa bersalin. Ia boleh akan menyebabkan pendarahan. Cuma 1% wanita hamil yang mengalami placenta abruption ini. Selalunya ia berlaku pada lewat kehamilan dan beserta dengan dengan kesakitan pada perut.
  7. Placenta Previa atau uri di kedudukan bawah

    Apabila uri berada pada kedudukan bawah, Ia mungkin akan menutupi sebahagian dari lubang pangkal rahim atau sepenuhnya dan ini dinamakan placenta preavia. PP adalah sangat serius dan memerlukan rawatan segera sekinya berlaku pendarahan
  8. Tanda Bersalin

    Pada lewat kehamilan, pendarahan dari faraj adalah salah satu tanda sudah sampai saat bersalin. Ia terjadi apabila mukus pluk yang menutupi pintu rahim terjatuh disebabkan oleh kontaksi rahim menyebabkan darah dan lendir keluar dari serviks. Ia dipanggil show. Ia adalah sangat kerap terjadi semasa kelahiran bermula.
Harap2 tiada ape yang serius berlaku pada mama yer...artikel menarik ni mama dapat di SINI...


 Rasa nak gelak tgk gambar lama adik..yg ni mama lum pernah upload mane2 lagi...time ni adik dh setahun lebih tapi masih tak der gigi..adik paling lambat tumbuh gg...dah nak masuk setahun setengah kalo tak silap baru ade gg :-)

 Mama search dan search lagi...mama jumpa artikel ni...pandangan yang disemak oleh doktor, mungkin boleh digunapakai...sebagi reference...

Apakah maknanya pendarahan yang berlaku pada awal kehamilan?

Semakan terakhir: Januari 2012

Dijawab oleh Kate Piggot

Pendarahan semasa kehamilan awal sememangnya membimbangkan, tetapi ia sebenarnya adalah perkara biasa. Kira-kira 15 hingga 25 peratus wanita mengalami pendarahan pada awal kehamilan. Ada beberapa perkara yang menyebabkan ini.

Anda mungkin mengalami pendarahan "bulus". Hormon kehamilan menahan kitaran hormon kita yang biasa, tetapi variasi dalam kitaran itu masih berlangsung. Beberapa wanita memerhatikan pendarahan bulus di sekitar masa mereka akan didatangi haid jika tidak hamil. Ini disebabkan variasi "latar belakang" dalam tahap hormon.

Juga, di peringkat terawal dalam kehamilan, pendarahan ringan mungkin berlaku sehari dua semasa telur yang disenyawakan itu mula tertanam, dan plasenta mula berkembang. Pendarahan akibat implantasi dipercayai berlaku sama masa haid dijangkakan, membuatnya sukar untuk mengetahui sama ada pendarahan itu adalah akibat implantasi atau pendarahan bulus.

Kadangkala wanita akan mengalami hakisan serviks (atau kini dikenali sebagai "etropion" serviks di mana sel-sel yang lazimnya berada dalam saluran serviks kini terdedah kepada keadaan luar dan ia kelihatan seperti kawasan "radang"), dan ini boleh menyebabkan pendarahan di awal kehamilan.

Pendarahan boleh juga disebabkan
  • jangkitan vagina;
  • jangkitan serviks;
  • polip (pertumbuhan tidak berbahaya).
Ketiga-tiga keadaan ini boleh menyebabkan sedikit pendarahan selepas persetubuhan.

Kadangkala tidak boleh ditentukan apakah yang telah menyebabkan pendarahan ringan. Namun begitu, sebarang pendarahan semasa kehamilan, bagaimana sedikitpun, adalah tidak normal dan anda haruslah berbincang dengan doktor anda mengenainya.

Lazimnya pendarahan ringan (spotting) tidak dianggap sebagai satu masalah besar. Tetapi pendarahan ringan (spotting) atau sebarang pendarahan yang baru saja bermula, lebih-lebih lagi jika ia diiringi dengan sakit perut atau kekejangan, memerlukan perhatian serta-merta, sebab ini mungkin merupakan petanda:
Di peringkat kehamilan lewat, pendarahan ringan mungkin merupakan masalah berhubung plasenta. Jika kita telah mengalami pendarahan pada awal kehamilan, tidak hairanlah jika kita berasa bimbang. Hubungilah doktor anda. Dia boleh memeriksa keadaan anda ketika itu dan sepanjang kehamilan anda.

Untuk maklumat lanjut, lihat artikel kami berhubung pendarahan ringan (spotting) dan pendarahan semasa hamil.


Disemak oleh Dr Patrick Chia, seorang konsultan obstetrik dan ginekologi bertempat di Kuala Lumpur dengan pengkhususan dalam penyaringan dan pengurusan keabnormalan fetus dan penjagaan kehamilan berisiko tinggi.

Read more: http://www.babycenter.com.my/malay/pregnancy/antenatal-health/pendarahan-awal-kehamilan/#ixzz2DmLdJ9g7

 Macam ni laa princess mama...siap solat je pasti terus terjah...sabar je la melayan anak2..apepun hati selalu happy :-) dia orang waktu ni selalu berebut nak salam..sebab lepas solat babah ajar salam cium dan peluk...walau dia baru nak belajar, tapi salam cium peluk selalu dah jd rutin bila mama dan babah siap solat :-)

 Nampak matured kan...ni kakak waktu g open house ummah sedara kat K.Terengganu...skang tak nak pakai dah baju lengan pendek kalo kuar...mesti tukar semua baju seluar dan make sure baju lengan panjang, seluar jeans dan tudung bila nak kuar...biar nak kuar kejap ke mana pun...sampai skang ni si kecik tu dah pandai nak ikut jejak si kakaknya :-)

Ni pulak masa majlis perkahwinan sepupu kat Batu Buruk....kakak bad mood masa ni sebab kena paksa bangun awal nak g kenduri...bagi itu tak kena bagi ini tak kena...sampai tak tau nak buat ape dah...adik maintain jer...senang nak bawa g mana2...

Harap mama dapat menenangkan fikiran..banyak berehat dan jangan pikir bukan2 okey...mama dah jumpa doktor hari khamis lepas dan sudah disahkan mama positif...so kakak dan adik will have a baby again...adik akan jd kak ngah yer...appointmment mama dua minggu lagi..harap mendapat khabar gembira yer :-)

Hope nothing's happen to me...but if anything happen...mama terima dengan redha...mama ade babah, kakak dan adik yang sentiasa menjadi penyeri hidup ini...Alhamdulillah :-)


Salam Sayang dari mama untuk @uNi S@@Fi@ dan @uNi SoLeH@ :-)
!!!LoVe U sO MucH!!!

Wednesday, November 7, 2012

Panduan Pemakanan Seimbang Kanak-kanak

0




Salam...

Aii berjumpa lagi arini...
ade info untuk kakak dan adik...
Pening dah mama duk fikir nak masak ape..try google pg ni jumpa laa satu artikel..so to my references to me today and in the future for both of you...ok :-)



















Pada usia 2 tahun, anak anda seharusnya sudah boleh makan makanan keluarga. Walau bagaimanapun, di tahap usia ini pertumbuhan anak anda masih perlahan begitu juga dengan selera makannya.
Tiada apa yang perlu dirisaukan kerana dengan kasih sayang, kesabaran, perhatian dan galakan yang secukupnya, anak anda pasti membesar dengan baik. Mari kita sama-sama kongsikan tips dan panduan mudah dalam penyediaan makanan untuk anak-anak sekecil 2 tahun hingga 6 tahun.

Panduan pemakanan untuk kanak-kanak petatih dan pra-sekolah
Alam kanak-kanak adalah masa yang kritikal kerana ini adalah masa dimana mereka memupuk tabiat kesukaan kepada sesuatu makanan. Tabiat pemakanan yang betul perlu dititikberatkan di peringkat ini. Berikut adalah panduan untuk anda:
  • Berikan anak anda makanan seimbang mengikut Piramid Makanan Malaysia (Piramid makanan mungkin berbeza di negara lain disebabkan oleh perbezaan makanan ruji mereka). Bukan setiap hidangan perlu mengandungi semua kumpulan makanan tetapi hidangan hendaklah seimbang dan mengandungi pelbagai jenis makanan setiap hari.
  • Pada usia ini, pengambilan susu berkurangan. Jadi, adalah penting untuk memberikan makanan yang sesuai daripada jenis makanan lain.
  • Mulakan dengan memperkenalkan jadual waktu makan 3 kali sehari dan makanan snek antara waktu makan.
  • Berikan susu semasa waktu snek. Anak anda mungkin rasa kenyang dan mungkin enggan makan jika susu diberi pada waktu makan utama.
  • Tambah jenis makanan baru secara perlahan-lahan agar anak anda tidak merasai pelbagai rasa pada masa yang sama.
  • Ketika memasak makanan untuk keluarga, asingkan sebahagian untuk anak anda sebelum menambahkan rempah ratus.
Pemakanan berpandukan piramid makanan
  • Makanan berkhasiat penting untuk anak anda kerana ia:
    • Membekalkan nutrien untuk perkembangan dan pertumbuhan
    • Membekalkan tenaga untuk aktiviti fizikal dan mental
    • Membantu dalam mengekalkan ketahanan badan terhadap jangkitan
    • Menyediakan bekalan nutrien yang cukup untuk keperluan pertumbuhan pada peringkat remaja.
  • Piramid Makanan Malaysia memberi panduan tentang bagaimana untuk mengimbangkan pengambilan makanan setiap hari. Makanan yang pelbagai membantu anak anda mendapat semua nutrien yang diperlukan.
  • Pilih gabungan makanan setiap hari berpandukan Piramid Makanan Malaysia

Piramid Makanan Malaysia
Aras 1: Bijirin dan ubi-ubian
  • Beri anak anda lebih banyak makanan dari kumpulan ini.
  • Kumpulan makanan ini adalah sumber paling baik untuk karbohidrat yang membekalkan tenaga kepada anak anda.
  • Kumpulan ini juga mengandungi vitamin, mineral, serat dan sejumlah protein.
  • Contoh : Nasi, mee, roti, pasta, bubur, capati dan biskut
  • Anak anda memerlukan 6 hingga 8 hidangan setiap hari.
Satu hidangan bijiran dan
sumber bijiran dan ubi
Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
4-6 Tahun
1 Keping roti "whole meal"
1/2 Cawan Nasi

1/2 Capati
1 Cawan bubur
1 Biji sederhana kentang
Keping biskut - Krim Krakers masin
6*
8*
* Nota: Bilangan hidangan sehari bererti jumlah hidangan untuk semua jenis makanan dalam kumpulan makanan.
Aras 2: Buah dan sayur
  • Berikan anak anda lebih makanan daripada kumpulan ini.
  • Ia membekalkan vitamin, mineral dan serat kepada anak anda.
  • Anak anda perlukan sekurang - kurangnya 2 hidangan setiap hari.
Satu hidangan bijiran dan
sumber bijiran dan ubi
Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
4-6 Tahun
1/2 Cawan sayur-sayuran hijau yang telah di masak
1/2 Cawan buah-buahan / sayur-sayuran
2*
2*
Satu hidangan buah-buahan


1/2 Biji jambu sederhana
1 Biji kecil atau sederhana buah oren, sejenis buah berwarna hijau (pear, epal)
1 saiz sederhana pisang
1 hiris betik, nenas, tembikai
1*
1*
* Nota : Bilangan hidangan sehari bererti jumlah hidangan untuk semua jenis makanan dalam kumpulan makanan.
Aras 3: Ikan, ayam, daging, kekacang, susu dan hasil tenusu
  • Anak anda harus mengambil makanan dalam kumpulan ini dalam kuantiti yang sederhana
  • Makanan dalam kumpulan ini membekalkan sumber protein, vitamin B dan mineral
  • Keperluan untuk anak anda ialah 2 hidangan untuk ikan, ayam, itik, daging dan ubi - ubian dan 2 hingga 3 hidangan untuk susu dan hasil tenusu setiap hari.
Satu hidangan ikan, ayam, itik, daging dan ubi-ubian.
Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
4-6 Tahun
1 Potong sederhana "peha ayam"
1 Ekor ikan kembong sederhana
2 Ketul daging saiz kotak mancis

5 Sudu penuh ikan bilis tanpa kepala
Nota : 1 Ketul daging berukuran kotak mancis
= 1 Biji telur sederhana

= 1 Keping tempe

= 1 Keping tauhu

= 2 sudu makan mentega kacang

= 1/2 Cawan ubi-ubian / kacang yang telah dikeringkan

= 4 Ekor udang bersaiz kecil
2*
2*
Satu hidangan hasil tenusu


1 Gelas susu
1 Cawan dadih
1 Keping Keju
2 - 3 *
3 *
* Nota : Bilangan hidangan sehari bererti jumlah hidangan untuk semua jenis makanan dalam kumpulan makanan.
Aras 4: Lemak, minyak dan kumpulan gula
  • Pastikan anak anda kurangkan pengambilan daripada kumpulan makanan jenis ini.
Menggalakkan anak untuk makan
Ibu atau penjaga harus menyelia anak semasa waktu makan, walaupun ketika mereka mempunyai selera yang baik. Ada banyak cara yang anda boleh lakukan untuk memberi galakan kepada anak anda untuk makan. Di antaranya ialah:
  • Duduk dengan anak semasa dia makan. Perhatikan apa yang dimakan dan berikan bantuan dan galakan semasa anak menikmati hidangan.
  • Berikan masa kepada anak anda menikmati hidangan mereka, jangan terburu -buru. Beri ruang untuk dia bermain sedikit semasa makan.
  • Beri pujian kepada anak anda kerana makan dengan baik.
  • Berikan anak anda makanan dalam bekas berasingan agar dia mendapat jumlah makanan secukupnya.
  • Berikan jenis makanan yang boleh dipegang atau diambil sendiri untuk menggalakkannya berdikari, tetapi pastikan jumlah makanan yang secukupnya diperolehi oleh anak anda
  • Jika anak anda memilih jenis makanan kegemarannya, cuba campurkan semua jenis makanan lain bersama makanan kegemarannya.
  • Berikan makanan sebaik sahaja anak anda berasa lapar. Jika anak anda menunggu terlalu lama untuk makan kemungkinan selera anak anda hilang
  • Jangan beri anak anda makan jika dia mengantuk
  • Jangan memaksa anak anda untuk makan. Ini boleh meningkatkan tekanan dan mungkin mengurangkan selera makan. Waktu makan seharusnya tenang dan menggembirakan.
  • Jangan berikan banyak minuman sebelum atau semasa anak anda menikmati hidangan kerana boleh mengganggu selera makannya.
  • Bermaian permainan semasa waktu makan untuk meningkatkan lagi selera anak untuk makan (menyanyi dan bermain)
  • Gunakan kreativiti anda dalam menghidangkan makanan kepada anak anda. Ia penting dalam membantu merangsang selera anak anda.
  • Sekali sekala bawalah anak anda makan diluar. Contoh :- di taman permainan atau di pantai.
  • Galakkan anak anda mengambil snek yang berkhasiat. Contoh: susu, buah dan sandwich
  • Elakkan daripada memberi snek terlau dekat dengan waktu makan utamanya.
Selamat mencuba!! 

Setelah habis membaca..copy n paste saje...
This article are from HERE :-)
 Itu saje untu hari ini...

 
Salam Sayang dari mama untuk @uNi S@@Fi@ dan @uNi SoLeH@ :-)
!!!LoVe U sO MucH!!!

Monday, November 5, 2012

S@mBuT@N @iDiL@DH@ 2012

0

Salam...

Arini mama nak upload gambar Sambutan Hari Raya Haji yang lepas..baru dua minggu berlalu..masih segar dalam ingatan lagi kan :-)

Mama tak edit ape pun..terus jer upload..x pe kan kakak..mama takut nanti termiss pulak..biasanya macam tu laa..nak edit ape laa..last2 x jadi msk dlm blog..just for your memory...adik dan kakak ye :-)

Majlis Korban diadakan di Markas Kg. Tok Fakir, Merchang, Marang, Terengganu...bermula selepas Solat Sunat Aidil Adha sehingga jam 11.30 pagi...12 ekor lembu telah dikorbankan pada pagi ini dengan kehadiran begitu ramai penduduk kampung di sini..sangat meriah dan dapat mengeratkan silaturrahim bersama penduduk di sini :-)




 Termenung dik..x cukup tdo ni..malam tadi tdo lambat..pagi2 mama dah kejut nak g beraya :-D






 Sedang menunggu giliran...

 Ini lembu yang ayah chik masuk bahagiannya..

 Proses untuk melakukan penyembelihan...

 Ramai dah yang datang...tapi kami duk setentang dah ngan lembu yang akan dikorbankan...

 Semua nampak dah ready..selawat berkumandang menenangkan binatang yang akan dikorban...

 Penyembelihan terus dilakukan dengan pantas sekali...

 Adik ngan kakak tengok depan mata..berani juga dia orang ni :-)



 Selesai penyembelihan..binatang terus dilepaskan sebelum dilapah...











 Berehat di bawah khemah yang disediakan...


 Semua dah nampak letih..bangun awal juga si Anis ni..semangat nak beraya :-)










 Ini laa hasil yang kita dapat hari ni..ehehe bukan kita laa..ayah chik ngan Tok Mok..kita x msk bahagian tahun ni kan...Rugi3

Selepas selesai semuanya..kami terus pulang ke rumah,sempat singgah di rumah Tok Mok..mkn tapir dulu...bestt...then terus balik sebab babah kena bersiap untuk ke masjid pula..ari jumaat kan, rasa sekejap saja masa berlalu..

Petang berehat jer kat umah dan keesokkannya balik umah Tok di Kuala Terengganu...nanti mama uploadkan gambar gelagat adik dan kakak kat umah Tok pulak...stay tune........

Oklaa..sehingga kita berjumpa lagi...

Salam Sayang dari mama untuk @uNi S@@Fi@ dan @uNi SoLeH@ :-)
!!!LoVe U sO MucH!!!

Monday, October 8, 2012

SePeT@nG Di P@nT@i BuKiT KeLu@nG...

0

Assalamualaikum...

Apa khabar semua..lama tak bersua di blog Auni's Corner kan...mama mintak maaf banyak-banyak sebab mama bz sket sejak kebelakangan ini..tapi blog mama aktif sekarang :-D jangan marah yer...ehehe disebabkan aktiviti mama makin bertambah, that's why laa mama bz..harap my princess faham yer...


Alhamdulillah hari ni dah selesai cucuk @uni soleha yang terakhir (cucuk setahun setengah) tapi g klinik tadi kena tegur jugak sebab lewat datang...iyer laa @uni soleha dah masuk setahun lapan bulan dah..katanya kenapa lambat sangat datang..nak buat macam mane mama terlupa then bila igt tak berkempatan nak pergi plak disebabkan kekangan kerja..masa tu kat opis x de orang ganti lagi..skang ni baru lega sket bila dah ade orang ganti...

@uni soleha tak nagis skit pun masa kena cucuk tadi..biasa je dia siap tengok masa nurse nak inject dia :-D memang kuat semangat adik ni jika nak dibandingkan dengan si kakak :-)

ok arini mama uploadkan pic kita g Pantai Bukit Keluang..kalo x silap 3 weeks ago..minggu kita tak balik tu..21-22 september 2012....pas mama abis keje ingat nak g Jerteh cari barang, panas pulak petang tu..babah macam tak nak pergi jer, so mama cancel the babah g beli kopok ngan air kelapa ajak g lepak kat situ..tengok ape dua beradik ni buat kat sana :-)






Sorry mama x sempat edit..terus upload jer..x der trademark @uni's Corner yer kali ni...:-)

Ni gambar single kakak...



 
Dan ini gambar single adik...





 
Seronok dia orang dapat main kat pantai petang tu sampai tak nak balik :-) lepas pada kita lepak jap langit nampak dah gelap..kat cni skang musin ujan + petir, petang nak ke malam je biasa ujan dan ribut, sebelum ujan turun kita kemas balik umah dulu yer :-)

Dan sebelum balik nak tunjuk ape yang kakak ngan adik kenal aritu..ingat lagi tak?

 Cendawan 



 Buah Rhu


Itu laa al-kisahnya week end kami di sini...

Jumaat petang ayah de datang umah...then dia orang ajak kami sekeluarga g ke Kota Bharu makan nasi kerabu kat sana...memang best walaupun dalam suasana ujan menjadi-jadi time kita nak mkn tu... 

Sabtu pulak kita rehat kat umah jer sambil melayan movie yang babah download :-)

Emm bila lama tak bersua rasa nak bercerita macam-macam plak..dua beradik ni dah banyak kerenah sekarang ni..mmg tak menang tangan nak melayannya..apepun you all memang buat mama dan babah happy sgt...tanpa dua orang permata hati mama ni sunyi laa hidup kami berdua...

Dan ini e-mail yang mama terima tadi...nak share bersama especially for my daughters and all the readers of this Blog :-)

ISLAMIC NLP FOR PARENTING : PELUKAN HATI KE HATI (oleh Fuad Latip)

Nur Durrotun Nasihah semakin membesar. Lagi dua minggu beliau berumur 3 tahun. Bercakap jangan ditandingi. Tanya itu ini. 

Jika di rumah pelbagai perkara dilakukannya. Jika tidak diawasi, ada sahaja kerjanya yang bukan-bukan. Main air, main bedak, punggah sana sini. Saya tidak melarang jika beliau ingin bermain apa sahaja kecuali yang membahayakan.

Namun kekadang kelakuan beliau benar-benar menguji kesabaran ayah dan mama. Ketika ini, jika kita marah, sebenarnya ia boleh merosakkan jiwa beliau walaupun beliau takut untuk melakukan perkara yang tidak disenangi.

Jika ditegur dengan baik, memang susah untuk didengari. Jika tidak ditegur langsung, lagi pelbagai perkara yang jadi.

Saya megambil pengajaran daripada arwah ayah saya. Beliau suka memeluk saya sejak saya kecil sehingga besar walaupun saya sudah berumur 20 tahun lebih. Saya rasa tenang di dalam pelukan seorang ayah. Juga di dalam pelukan mak. Ketika itu saya berasa sungguh damai. Rasa yang pasti tidak mampu ditulis di sini. Diketika itu apa sahaja arahan mereka mudah diikuti.

Hari ini Nasihah sengaja menumpahkan air di atas meja TV.  Kemudian menyapu air tersebut dengan tangan. Dibasahnya DVD-DVD berdekatan yang ada. Di basahnya sebuah majalah yang berada di situ. Mulanya saya ingin menegur beliau. Tetapi saya teringat cara arwah ayah mendidik anak-anaknya dengan memeluk anak-anaknya hati ke hati dan terus sambung ke Allah SWT.

Saya mendapatkan Nasihah dan memeluk beliau. Saya bawa beliau mengingati Allah SWT. Di kala saya memeluk beliau, saya terus sambung dengan Allah SWT walaupun sambung ke Allah SWT itu sememangnya setiap saat. Tetapi kali ini saya membawa hati anak saya untuk mengingati Allah SWT.

Bagaimana? Cukup sekadar memeluk, diam dan saya mengingati dan memohon kebaikan untuk anak saya daripada Allah SWT. Saya tidak mampu menenang jiwa anak saya kecuali Allah SWT yang menenangkan. Lalu saya minta saja pada Allah SWT.

Awalnya gelisah dan ingin lepaskan diri. Tetapi kemudian beliau tenang, tidak gelisah dan diam sahaja. Setelah itu mudah mendengar kata-kata saya.
***
Pelukan hati ke hati kemudian dibawa mengingati Allah SWT mampu melembutkan hati sesiapa sahaja. Peluklah anak-anak kita walaupun mereka sudah dewasa kerana dengan pelukan hati ke hati dan disambung ke Allah SWT, pasti mampu melembutkan hati mereka. Begitu juga dengan suami atau isteri. Peluklah mereka dan sambungkan hati kita kepada Allah SWT.

Sehingga kita bersua lagi...

Salam Sayang dari mama untuk @uNi S@@Fi@ dan @uNi SoLeH@ :-)
!!!LoVe U sO MucH!!!